Ponnyakuten

http://svtplay.se/v/1927026/ponnyakuten/del_10_av_16

I nästa avsnitt får vi se hur Tobbe Larsson fortfarnde inte har lärt ungdomarna hur man leder en häst. Varför ska man leda en häst med 2 händer? en i början av grimskaftet och den andra i andra änden? Sen är vi förvånade över att de springer på oss när de blir rädda, eller att de kan börja tugga på oss. Vi tycker det är jobbigt när hunden drar, men vad tycker hästen när Vi drar i den hela tiden.

 

I avsnittet visar även Tobbe hur han lär hästen att komma till honom när han håller i 2 långa spön i vardera hand. En ledarhäst säger aldrig åt sin flock att komma till den, flocken Vill komma till ledaren. Enda gången jag Lär mina hästar att gå frammåt mot mig är då jag vill att de ska vara känsliga för tryck  i grimman i zon 1. Om det inte är hästens Val att komma till mig så är vi väll inte partners.

 

Mot slutet av avsnittet ser vi även en tjej som åker på en träning med sin häst och både hon och tränaren säger han ser seg ut. o.s.v. Mot slutet komenterar tjejen med något i stil med: " Han kände nog på sig att det inte var tävling för han var ju inte knoppad". Tanken om att hästen kände av att hon inte var nervös har inte slagit henne?

 

/ Keep it Natural Joanna shareparelli team

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback