Hästens ansvar

Då jag och Glodis varit på kurs så blev det bara mutor och gos med henne idag, tror inte nog hade något emot det..

 

Men istället fick lilla Frodi hingsten (LE) leka lite. Tog med barbacka padden och la på den medan han åt kraftfodret, inga reaktioner där, iof så har den ju faktist varit på EN gång innan. Idag fick han helt enkelt bli introducerad till den mänskliga världen, inga problem, han är oerhört LB och nyfiken så det var inga problem.
Sedan gick vi in i en skogsplätt där vi lekte lite med naturliga hinder. Alltid gick galant, gå över diken, över små pinnar, stenar i alla former och småträd. Ingen reaktion på omgivningen. Dock blev sticken lite farlig emellan åt. Men jag hittade en bra plats där jag ville få minst 1 varv i cirkuling game. Låter enkelt, men det blev squeez mellan mig och ett träd vilket vi var tvungna att fixa först. Sedan var resten upp till honom. "Få inte mig att röra på mig" Är leken i grunden, men det blev så pass avancerad att det blev bara, få inte mig att bli "aktiv". Tog bara några gånger innan han förstod det, och därefter var det bara hans ansvar kvar:

 

Don't act like a prey animal - Bete dig inte som ett flykt djur
Don't change gait - Byt inte gångart
Don't change direction - Byt inte varv
Look where you're going - Kolla vart du går

 


Eftersom vi fixade det första föll resten på plats. Jag kollade på honom ur ögonvrån hur han gick  och det var 3 ställen där han fick problem, 1 gick han för lång ut så fastnade han i ett träd = avbröt sin uppgift 2 en stock med ett liten grop som han gärna ville ta en omväg om = rycka i linan, få mig att komma upp i energi  3 Ännu ett träd
Det tog bara 3 varv innan han listade ut sin väg runt. :) För målet är att  vi vill att hästar ska lära sig att använda sin hjärna och därav ta eget ansvar. Måste säga nu i efterhand att det egentligen var en ganska svår uppgift, men han är otrolig lille Frodi!
Efter det gjorde vi sådant vi redan kan, lite tygeltag som han är jätte känslig och duktig på! Hoppade även upp och gjorde tygeltagen. Sedan tyckte han det var tråkigt att bara stå så han tog eget initiativ och gick några steg med mig på. Så enkelt det kan vara om man gör det rätt!
/Keep it NATURAL shareparelli team

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback