Det fungerar faktiskt!

Då vi hämtade hö idag så lämnade vi kvar transporten i stallet då det är Parelli kurs i Södertälje nästa vecka! :)
Så jag passade på att leka med Glodis (RI/LI) och transporten, fast "det handlar inte om transporten" (it's NOT about the trailer)

 

Göra det oförväntade är nyckeln! Vi gick inte direkt mot transporten, utan mot lite andra hö ställen. Sedan lekte vi lite squeez med grinden. Om hon inte kan lgå igenom grinden steg för steg, hur ska det gå med transporten? Sedan fortsatte vi bort från transporten och lekte lite med bilen och vattenpölarna. Hon var helt förändrad bara efter några minuter! Obeskrivligt, men hon var mycket mer Left B, ökade steget och hade ett helt annat "ansiktsuttryck" än hon brukar. Helt UNDERBART!

 

När vi sedan råkar befinna oss vid transporten så plötsligt GÅR HON IN I DEN?! :O med en glad frågande min. Jag tappade hakan, hon har inte transport-tränats på ett år eller så. Vi fortsatte att leka lite däromkring och hon blev bara lite RI en gång. :) Jag hade förberett mig på det värsta, men att få henne att vilja gå in i den, med mig på sidan av den, var Inga problem.

 

Det är det Parelli handlar om, trodde bara inte att det skulle ske så fort! Att hon skulle börja lita på mig, Tycka om mig, och börja se mig som en Värdig ledare..

 

Och varför göra mer när jag fick ut mer än jag kunnat hoppas. Så nästa häst blev lilla Snaelilja (LI). Hon var på väldigt bra humör, lagom energi och rätt sorts vilja. Tränade lite igångsättningar, det gick riktigt bra, märkte att traven kommer igång så fort hon fattat galopp några gånger. Men vilken trav den lilla hästen har, Jätte steg! Hon var jätte duktig och har blivit jätte känslig på nedsaktningar :) Dock har jag inte fått till det med sadlingen än..

 

/Keep it Natural shareparelli team

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback