läs din häst!

Sista hästen för dagen blev Glodis (RBI). Jag tänkte hela tiden på att ta hand om de trösklar dyker upp, vara GLAD för dom. Hade svårt att riktigt veta hur jag ska känna: TJOHO HON ÄR OSÄKER, Men idag då jag verkligen tog hand om Minsta minsta lilla tveksamhet, så fick jag så mycket tillbaka! För visar hon att hon blir rädd, jag lägger märke till det och tar hand om henne så som en ledare tar hand om sin flock i fara. Så för varje tröskel jag tar hand om växer hennes förtroende för mig. (och trösklarna minskar!)

 

Ett lite roligt fenomen var vid några tillfällen, framförallt vid ett dike. Jag skickade henne, och hon började tveka, sedan stå och äta gräs. För några dagar sedan hade jag trott att det är ren ignorans, men Savvy Club filmer är Guld värda! För hon äter inte gräs för att hon kände för det, utan för att samla mod!

 

För det räckte med att jag backade henne några steg och skickade henne igen, så kunde hon gå över utan problem. Nästa gång det hände behövde jag bara vänta lite så kunde hon gå över utan någon retreat.

 

Vi tränade lite på Circling och testade hur bra hon kunde ta sitt ansvar. Hon blev riktigt RB en gång, men med pressure övningen från kursen fixade vi det och hon kunde trava hela 3 varv riktigt lugnt och hon kom på sig själv när hon bröt av till skritt! :)
/Think Natural shareparelli team
Glodis Online Vinter 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback