Dressyr bruksis

Vart hela 3 ridturer, fastän vi var tvugna att fixa hagen efter all snö som tyngt ner trådarna.
Började med flickorna, Glodis (RI) och Glaeda (LE) som handshäst. Mamma red även med på Lilja. Vi hade öppnat en ny liten bit hage vilket gav Glaeda extra glädje, så hon tyckte gärna att vi skulle leka "försök att ta mig nu din kortbenta tjockis". Men så snopen hon blev när hon såg att jag stängt grinden till nästa hage och resten av hästarna.

 

Men flickorna skötte sig ypperligt, Glodis frustade flera gånger både under traven Och galoppen. Glaedan var duktig och sprang bakom ända fram till slutet, den hästen är en typisk Adrenalin Junkie.

 

Sedan tog jag Mathilda en sväng. Hade lite dominans problem precis i början, men så fort det blir fixat så blir hon som en helt annan häst. Så himla villig, så vi lekte lite på vägen till grinden, figure8 börjar Äntligen sätta sig!
Red Mathilda i Ludomar sadeln vi stoppat om för ett tag sen. Spansk skolsadel, stor skillnad mellan den och min andra spanska, Portuguesa. Ludomar är byggd för att hamna rätt och underlätta för både hästen och ryttaren, den andra har sätet lutat som en western sadel, och med de stora fram och bakvalven gjuter den fast ryttaren. Vilket är skönt om man har ett bockande varmblod! Men Ludomar sadeln är en perfekt finess sadel, hamnar helt rätt, mer står än sitter till häst!

 

Mathildan var riktigt duktig, jag satte henne i trav från början, och hon hade knappt några trösklar för första gången! Då hon kan bli RI så hjälper högre gångarter dom att inte frysa och börja tänka, vaaarför kom jag inte på denna idee tidigare? I trav kan vi än så länge endast göra lite skänkelvinkning och något öppnalikande, men det kommer nog snart. På hemvägen i skritt däremot, gör hon allt, jag vrider mina höfter och hon går i sluta, det var länge sedan jag red på en så pass känslig häst! Vi tränare lite på traversen, gick riktigt bra, skulle inte förvåna mig om den sitter nästa gång.

 

Sista hästen blev Nickemannen (LE) inte riden på ett tag och det märktes snabbt. Hade dressyrsadeln vilket var ett stor misstag, var riktigt nära på att ramla av bara efter några 100 meter.. Sådär efter kurser blir man extra focuserad och jag jobbade hela tiden med Nickes form, har länge kämpat med den och även öppnorna som jag tills sist idag hittade ett perfekt mönster till som han snabbt förstod! Tanken att åka till Anna med honom slog mig, sedan hopade han till för något, och sedan något annat, sen för att åka måste han lastas, vilket han inte är i närheten av! Så det blir mycket mer Online i fortsättningen med Nicke! Säker och trygg går före samling, det är därför man inte börjar med finess för än man är i Level 2 minst, vilket han inte är.

 

/ Keep it Natural shareparelli team

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback