Ändrade regler för Hästhållning

Hästfocus 4- April 2010

 

Nu har djurskyddsmyndigheten äntligen lagstiftat lite hästvett!

 

En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per dygn.
Med undantag vid onormala värderleksförhållanden, skador, Onormala markförhållanden, insektsangrepp eller rovdjurs angrepp.

 

För mig är det ingen större skillnad på box eller spilta, hästen står fortfarande i ett mycket begränsat område, utan möjlighet till rörelse eller aktiviteter med andra. Skulle någon av världens vildhästar, eller vilket annat flycktdjur som helst, (rådjur, hjort, zebror, antiloper osv) Valt att stå still i 16 timmar?

 

Hästar ska dagligen få tillgång att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Föl och unghästar (till 12 månader) ska ha sällskap av minst en häst under Rastningen.
Med undantag för om hästen befinner sig på annan ort än vanligtvis, onormala värderleksförhållanden, skador, Onormala markförhållanden, insektsangrepp eller rovdjurs angrepp.

 

För det första så tycker jag att det låter som om utevistelse för hästen är Rastning, som en rast från arbetet att stå i bur, ursäkta box. Likaså om jag åker iväg och tävlar eller gör andra Mänskliga saker, så behöver inte min häst få tillgång till att vara häst. Likaså om man byggt ett stall mitt i stan där det inte finns plats för hagar, ja då kan du släppa ut hästen i ridhuset några minuter. Du får bygga ett stall vart du vill bara det har de rätta måtten och har ett ridhus eller paddock.

 

Men man får väll se det som en utveckling framåt..
/Think Natural

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback